Boxerkalsonger - Vändsydda


Att sy kalsonger är himla kul tycker jag och ett väldigt bra sätt att bli av med små stuvbitar. Fram för allt till barnkalsonger som inte tar så mycket tyg. Man kan mixa o matcha bäst man vill.

Detta är tutorial som fram för allt är gjort för att beskriva momentet att vändsy kalsonger. När man vändsyr kommer mittframsömmarna inut mittdelen o syns inte. Jag tycker detta är perfekt till yngre barn, de bryr sig inte för "fancy" dekorsömmar över pungdelen. Detta går så mycket snabbare med. Tycker jag iaf. På dessa har jag dessutom satt resår i en bit tyg, istället för att sy på kalsongresår. Också överkurs till de små då resåren ofta är ganska hög o riskerar tvättas sönder. Du kan använda både trikå och muddväv till linningen. Funkar bra med vilket som.

Vill du sy med vanlig kalsongresår och/eller med täcksöm finns det en tut för det här: https://publishme.se/propellervagen.blogg.se/entry/63df8ff1e087c3607f80c3c7?ctype=new 

Denna tutorial bygger på den Hallonsmula design har på sin blogg men jag har har förfinat den med mer bilder o lite mer "tips o tricks". Då börjar vi.

Du behöver:
- Vanlig hushållssymaskin
- Nålar o gärna klämmor
- Resår (jag har 2,5 cm i mina)
- Limpenna, alltid bra att ha men inte nödvändigt

1) Pressa alla fållar och biten till resårkanal om du har sådan. Jag sätter även storlek o namnlapp direkt nu, det är lättare. Resårkanalen gör jag 6cm bred om jag ska ha 2,5cm bred resår. Längden ska va omkretsen på kalsongen plus sömsmån.

 

2) Sy ihop båda de små sömmarna längst ner på pungpåsens två delar.

 

3) Då tar du det ena framstycket o lägger med rätan uppåt. Sen tar du den pungbit du vill ha utåt (den som syns) o nålar fast den längt den svängda delen. Själva benet ska inte nålas fast här utan bara svängen. Det passar ganska bra, man kan behöva dra något. Här är det kanon att ha limpenna o sätta i början o slutet. Har du ingen nåla. Sätt fast på några ställen till. Jag använder klämmor.



 
4) Vänd på bitarna. Ta din andra pungdel (i mitt fall röd) och sätt fast den på samma sätt. Pungdelen ska ligga med sin räta mot framstyckets aviga. Sy fast de tre lagren. 
 



5) Så här ser det ut när det är klart. Ett ben o två pungbitar (de två ligger aviga mot aviga).

 

6) Då tar du det andra framstycket. Det ska du nåla fast mot pungdelens räta. Alltså den kanten som inte är sydd än. På bilden ovan till höger.

 
7) Nu ska du ta de två framstyckena (varav ett fortfarande ska va osytt) o rulla ihop de till två smala bitar. Sätt en nål i de om du känner dig osäker.

 

8) Då tar du den pungdel som fortfarande sitter lös (den röda i mitt fall) och lägger den över dina rullar och fäster den osydda kanten där du precis nålat/satt klämmor. Till höger i bilden ovan. Du får då ett litet knöligt paket.

 

9) Nu ska du sy den sömmen. MEN va väldigt försiktig så du inte syr i det som är inknölat i paketet. Fra i den smala delen nertill. På de minsta storlekarna är det ordentligt trångt. Syr du med overlock o skär sönder är det bara att börja om. Jag tycker det är enklast att börja sy i ovankanten o ta mig neråt. Jag syr sakta o känner hela tiden efter så inget extra tyg kommer med.

 
10) Veckla ut paketet och du har ett komplett framstycke o har gjort det krångligaste. Nu ska du ha en hel framsida o en baksida med rätan synlig på pungdelen. 

 
 

11) Eftersom jag är en petimeter brukar jag nu lägga sömsmånerna i pungdelarna omlott o sätta lite klister. Blir inte så tjockt där då.

 

12) Dags att sy ihop fram o bakstycke o grenen. En del föredrar att sy ner grensömmen med en raksöm, jag gör aldrig det. Men vill du göra det så gör du först grensömmen o syr en raksöm på sömsmånen o sen syr du ihop sidorna. Då är själva kalsongen klar. Du kan fålla om du vill eller göra det sist. Mer om det längst ner i tuten.

Här ser du hur sömmen är nersydd på ett par andra kalsonger.

 

Ihopsydda:

 

13) Resåren. Vill du sy på vanlig kalsongresår så gör du det, vill du sy på en kanal med resår i så kan du fortsätta läsa.
Ta din resår. Den ska va lika stor som omkretsen på kalsongens midja PLUS 1 cm sömnsmån. Eller mäter du på barnet o drar bort 4 cm men lägger till sömsmånen. Lägg resårens ändar omlott en halv cm och sy fast med vanlig sicksack.

 

14) Sy ihop din resårkanal till en cirkel o vik den dubbel. Nu ska du stoppa in resåren i kanalen. Lägg resåren i vecket, ända upp i det. Sätt gärna klämmor så den ligger kvar. Jag vill ha det sydda på resåren bakåt och sömmen i sidan så jag ser till att min resårs söm hamnar bakåt. 





 
 
 
15) Dela nu upp din linningsbit i fyra delar. Den ena nålen ska sitta i sömmen. Gör likadant med midjan på kalsongerna. Ha nu avigan UTÅT på kalsongerna och lägg i linningen med resåren i byxan. Den osydda sidan utåt o kant i kant med kalsongens kant. Om du ser min bild nedan så ska den vändas, klämmorna ska i neråt.

 


OM du har mönster på din linning, liksom jag, då vill du ha figurerna på rätt håll. Då ska du lägga sidan du vill ha synlig när du är klar, utåt mot byxan. För att figurerna ska hamna rätt ska de som ligger mot kalsongen ligga "upp o ner" och den sidan du ser när du tittar ner i kalsongen just nu ska va rätt. Vill du läsa mer utförligt så finns det en tut på det momentet här:  https://propellervagen.blogg.se/2023/january/monstrad-mudd-pa-ratt-hall.html
 
Du lägger nål mot nål, nålen i sömmen ska ligga mot byxans ena sidsöm och det tjocka från resåren bakåt. Där söm möter söm brukar jag försöka lägga sömmarna omlott, alltså på vars ett håll. Då blir det behagligare att ha på. Fram för allt när man syr på overlock.
 
 
 
Nåla fast resten eller sätt klämmor.
 
 
Nu ska du sy fast.Men tänk på att du försöka undvika att sy i resåren. 
Fäst tråden o sen är du snart klar.

16) Näst sista momentet men ack så viktigt om du inte vill stå och snurra rätt resårbandet efter tvätt. Sy två små sömmar i sidorna. Den ena göms i linningens söm, den andra syns men vad gör det? På bilden ser man knappt sömmen då den går ihop med brandbilden, den är där det är inringat.

 


17) Nu ska du bara fålla dina kalsonger, om du inte redan gjort det. Du kan sy med trestegssicksack, någon dekoratinssöm, tvillingnål eller som jag då gör på covermaskin. Det blir fint hur som helst.

Färdig!

 


 
 
 
 


 


Kommentera inlägget här :