Avsluta kantband snyggt



En bild som visar person, hand

Automatiskt genererad beskrivning


Detta är mitt sätt att sy detta moment. Det finns säkert många till. Är något oklart så fråga bara så ska jag se om jag kan hjälpa dig. I tuten visar jag hur jag gör vid en bodys benöppning, men själva förfarandet är samma oavsett var det är. Jag visar på Hallonsmulas body.

Du behöver:

- Vanlig hushållssymaskin
- Bra att ha är limpenna


1) Sy hela sömmen som kantbandet sen ska gå in i. I detta fallet har jag sytt båda ärm/sidsömmarna. Är det en hals som ska kantas syr jag båda axelsömmarna, osv. Lämna kvar 2-3 cm av kedjan. Detta om du syr på overlock!
Syr du på hushållsmaskin kan du stanna när det är 2-3 cm kvar o knyta trådarna där.

 

  
2) (Har du sytt på vanlig maskin o slutat innan sidan är slut – hoppa detta momentet.)

Sprätt upp ett par cm av sömmen. Detta gör du enklast genom att ta tag i de två raka trådarna med en nål. Dra ur dessa nere vid tyget. Nu har du fyra trådar, peta upp sömmen. Knyt trådarna o klipp av.

 

3) Kanta runt hela stycket. Börja o sluta i den öppna kanten. Låt lite kantband sticka ut utanför kanten på båda sidor.

En bild som visar randig

Automatiskt genererad beskrivning


4) Har du limpenna ta fram den. Lägg kantbanden räta mot räta så de ligger jämt. Limma ihop bitarna så ligger de still. Annars sätt en nål.

En bild som visar person, randig, orange, hand

Automatiskt genererad beskrivning
 
En bild som visar accessoarer

Automatiskt genererad beskrivning


5) Nu ska du sy ihop på din vanliga hushållsmaskin. Vanlig raksöm fungerar utmärkt. Börja en liten bit ovanför där du knöt ihop trådarna. Sy i samma söm som redan finns. Sy hela vägen ut, backa in på halva kantbandet o fäst. Klipp bort trådändarna. 
Kan din maskin inte sy snyggt bakåt får du sy framåt men upp mot plagget o sedan snurra plagget när du ska vända. Det går det med. Fäst. Klipp av trådarna.

 

 
 
6) Nu ska du klippa bort den BAKRE flärpen av kantbandet. Klipp nära (ca 2mm) sömmen du just sydde. (på bilden är det limmet som syns från förra momentet)

En bild som visar hand

Automatiskt genererad beskrivning


 7) Vik nu det främre kantbandet över det avklippta. Alltså mot bakstycket. Där jag håller är bak.

En bild som visar inomhus, person

Automatiskt genererad beskrivning


8) Nu börjar du mitt på kantbandet o backar upp till tyget börjar (o kantbandet tar slut). Detta för det är svårt att få det att börja snyggt på en kant. Kör sedan framåt igen ner till kanten o backa upp igen till mitten. Fäst.

En bild som visar person, hand

Automatiskt genererad beskrivning

 
9) Sista momentet. Klipp av den långa flärpen. Klipp precis som innan nära sömmen du just sydde. Så är det klart. Snyggt o platt.

En bild som visar person, hand

Automatiskt genererad beskrivning



Kommentera inlägget här :