Boxerkalsonger - med påsydd resår samt täcksöm

 
 
 
 
Denna tut har jag skapat för att fram för allt underlätta påsättning av resåren. Innan jag kom på detta sätt var det så mycket krånligare. Ett bök att få det rakt o inte glida på den lilla centimetern tyg jag skulle fästa mot. Visst det tar 3 cm högre bit tyg men det är det värt.Tutorialen bygger på Hallonsmulas mönster "Thunderpants". Men själva sättet att sy täcksöm o sätta resår är ju det samma på alla kalsonger.

Vad ni kan tänka på på mina bilder är att den mönstrade pungbiten är kortare än den bör. Detta för den var klippt till ett par andra kallingar från början. Men det går bra ändå. Mest bara om någon av er blir fundersam. Bäst är ju om alla delar är likadana, så klart. 

Detta behövs (utöver materialet):
- Hushållsmaskin
- Knappnålar
- Linjal el måttband
- En vass sax, gärna en mindre variant.
- Limpenna är mycket bra att ha men ej nödvändigt.
- Små klämmor, även de bra att ha men ej nödvändiga
 
 
1) När du klipper/skär ut ditt mönster ska du lägga till 3 cm i ovankant på ALLA delarna.

 
 
2) Jag börjar alltid med att pressa alla delar så de är platta o fina, samt att pressa upp fållen på benen. Det blir mycket lättare att fålla de då. Passa också på att pressa ev storlek och namnlapp nu.
 
 
3) Sy ihop den lilla sömmen på båda pungbitarna. Räta mot räta. Jag brukar sätta lite lim på sömsmånen längst ner, så att sömmarna ligger åt vars ett håll.  

 
 
4) Lägg nu pungpåsarna på varandra, aviga mot aviga. Nåla eller sätt klämmor.

 
 
5) Lägg pungpåsarna räta mot räta med ena framdelen. Låt gärna sömsmånerna ligga omlott. Du ska inte nåla ända ner utan det ska va kvar en bit som är ett ben (på det mönster jag följer är det så iaf). Den raka delen där sömmen vi just sydde är.  Jag gillar ju limpenna o brukar sätta en liten dutt överst o en nederst, sen nålar jag resten. Man brukar behöva spänna lite men inte mycket alls, de passar nästan perfekt. Nu tar du det andra framstycket o gör samma sak med det.
Då var det dags att sy. Du ska nu sy på hushållsmaskinen. Eller rättare sagt jag syr alltid på den vanliga. Du kan sy på overlock men själv tycker jag att sömsmånen blir så smal att sen sy täcksöm på.
Iaf, sy med vanlig raksöm, lite längre stygn än de du brukar sy med. Inte så noga. Täcksömmen gör jobbet sen.

 
 
6) Då ska täcksömmen sys. Nu har du två alternativ. Antingen att sy halva sömmen på benet o halva på pungpåsen eller sy hela på benet. Vilket man gör är en smaksak. Men vill du sy mitt på måste du ha sytt sömmen på vanlig maskin så du kan dela sömmen.

A) Sy sömmen mitt på (finns bild strax här under från ett par andra kalsonger). Då delar du din söm i två lika tjocka lager. Det blir två lager tyg på var sida om sömmen. Se till att tyget ligger sträckt på framsidan, ofta kan sömmen behöva petas ut lite. Nåla o pressa.

B) Sy sömmen på benet (så gör jag på dessa i tuten). Då lägger du hela din sömsmån ut mot benet. Ser till att tyget ligger slätt på rätsidan. Sömmen behöver ofta petas ut lite. Nåla o pressa. 

Till vänster är sömmen delad o till höger ligger alla lager ut mot benet. Detta har jag bara gjort för att visa er. Givetvis hade jag båda lika när jag sydde.

 
Så här slätt ska det ligga. Mina nålar sitter på andra sidan då man syr från avigan om man syr på cover. Ska du sy en dekorsöm på din vanliga maskin nåla på rätan för då syr du där.


 
7) Sy täck/dekorsömmen. Var extra noga nere i svängen där vill det väldigt gärna vecka sig. 

 
Täcksömmen klar.
 
 
Syr du mitt på ser det ut så här: 

8) Om du nu tittar på avigan så ser du att tyget går längre ut än sömmen du just sydde. Jag brukar klippa ner det så det är lite närmre sömmen iaf. Men jag är lite petig... Klipp väldigt försiktigt! En rundad sax är att föredra om du har. 

 


Före:
 
Efter:
 

9) Då var framstycket klart. Nu har du två val igen.

A) Sy ihop fram o bakstycke samt grenen.

B) Sy ihop grenen först o sy ner grensömmen. Jag gör normalt aldrig det o har aldrig haft någon som klagat. Men har man ett barn eller vuxen som är känslig för sömmar kan det ju vara en god idé att göra det. Lägg sömnmånen bakåt o nåla. Jag sydde ner dessa med en vanlig raksöm som jag körde på något längre stygn. Man får dra en del i sömmen märkte jag, för att få den slät.

 



 
10) När du sytt ner din grensöm, enligt alternativ B så syr du ihop sidorna. Nu har du ett par ihopsydda kallingar. Dags för resår.


11) Sy ihop din resår. På min maskin finns en söm som heter satinsöm, den syr en bred tät söm. Perfekt att sy ihop resår med. Jag lägger 0,5cm omlott o syr så långt ut mot kanten jag kan. Sen får jag renklippa lite.
Men innan jag insåg det så brukade jag sy ihop med raksöm o sen dela sömmen o sy en smal tät sicksack över varje kant. Det vill gärna trassla annars.
Du kan också välja att lägg de omlott o sy med tät sicksack. 
Jag glömde ta bild på momentet men så här ser min söm ut.



12) Nu ska du mäta ut mitt fram, bak o sidorna på både resår o byxor. Sätt nålar i OVANKANT på resåren (om du har en resår med upp o ner)



 
13) Ta fram limpennan om du har, annars får du hoppa över detta momenten. Jag limmar sömnsmånerna bakåt i ovankant sen limmar jag även 3 cm ner. Detta för att sömmen inte ska vända sig när du syr fast.

 
 
14) Nu ska du lägga ner resåren i byxan. Här är det viktigt att tänka till o inte förhasta sig vilket är lätt hänt. Nu ska resårens aviga ligga mot byxans räta. Ovantkant mot ovankant.   Sätt sömmen mitt bak o sen nål mot nål. Om du gjort resåren lika bred som byxan behöver du inte sträcka något, om inte får du moderera så det blir jämt. Sätt klämmor på några ställen o ovankant då håller sig byxan kvar på rätt ställe. 
 
 

15) Sätt nu lite nålar i nedankanten på resåren. Det är där du ska sy. Se till att tyget ligger platt o snyggt bakom resåren. 
 
 
 
16) Dags att sy fast resåren. Jag väljer alltid att sy med min cover från rätsidan då den tenderar att dra upp gummitrådar annars. Då får jag två eller tre raksömmar på framsidan. Det blir snyggt tycker jag. På kalsongerna med Greta Gris som det var bild på innan är resåren fastsatt med trestegssicksack. 

Om du vill sy från avigan gör du rätt i att vända byxorna på andra hållet än min bild visar. Det är alltid lättare att sy inne i röret. Glöm inte fästa din söm ordentligt, knyt gärna, även när du syr på cover. Det kommer att dras en del i den sömmen.

 
 
17)  Klipp nu bort överflödigt tyg. Och du har en jämn fin söm på baksidan. En sån här sax som är böjd är perfekt till detta. Klipp försiktigt så du inte klipper sönder din söm eller kalsongen.

 

 
 
18) Fålla kalsongerna och voilá! Du är klar!

 




 
 
 
 

Kommentera inlägget här :