Sy resårkanal

 
När jag ska sätta resår i ett par byxor, tex legging så syr jag allltid en kanal där resåren ligger fritt. Jag vet att många väljer att sy fast resåren hela vägen o vika ner o sy fast igen men jag gillar det inte, jag tycker det töjer. Så här gör jag iaf 😄

1) Jag brukar ha 2,5 cm bred resår men oavsett bredd på den så lägger jag till minst 1 cm mer tyg till kanalen när jag skär ut mitt tyg. 1,5 cm mer är nästan att föredra då det är lättare att sy sömmen då. Bättre att klippa rent efter. 
När du klippt ut, pressa ner dessa cm så du får en tydlig kant.
Passa även på att pressa upp fållen i benen om du ska ha det, mycket enklare nu än när det är ihopsytt. Sätt även ev storlek o namnlappar.

Här på bilden ser du var jag pressat.



2) Sy ihop fram o baksömmen om dina byxor har det, annars sidsömmarna. 






 
3) Sy ihop din resår. Jag brukar lägga 0,5 cm omlott o sy ihop med vanlig sicksack

 
 
4) Vik ner ovankanten och stoppa in din resår i den. Resåren ska ligga ända upp mot det pressade vecket. Jag brukar sätta klämmor så det hålls fast. Byxans ovankant är oftast lite större än resåren men det behöver du inte fundera på i detta momentet.
 
 
 
5) Nu ska du nåla runt men du ska bara nåla i tyget INTE i resåren!
 
 
 
6) Sy. Du ska sy med en söm som är elastisk. Här har jag sytt på min cover men jag syr nästan lika gärna trestegssicksack på vanliga maskinen. Jag tycker den är mer töjbar. Du kan sy med någon elastisk dekorsöm med om du vill. 
Vad som är viktigt är att du inte syr i resåren! Då kommer du aldrig att kunna jämna ut dina rynkor.
Efterhand som du syr kommer du att märka att du får mer o mer tyg över, Stanna med nålen nere o putta det framåt. Därför är det viktigt att du inte nålat eller sytt i resåren.
När du är klar fäst ordentligt.
 


 
7) Jämna ut rynkorna runt om och sy en raksöm i varje sidas söm. Detta för att inte resåren ska sno runt i tvätten. Detta moment missade jag ju att ta bild på så du får se från ett par kalsonger. 
 


Färdigt! 

 
 
 

Kommentera inlägget här :